Recensenten over ‘Wilhelm Berger, Piano Pieces’ uitgevoerd door Mitsuko Saruwatari

Citaten

“Mitsuko Saruwatari bewijst met haar briljante en gedegen vertolkingen van zijn Pianosonate, opus 76 en ‘Variationen und Fuge über ein Eigenes Thema’, opus 91 dat de vergeten Wilhelm Berger in het rijtje van grote laat-romantische componisten thuishoort. (…) Beide opgenomen werken wekken de nieuwsgierigheid op naar wat Berger nog meer geschreven heeft.”

Christo Lelie Trouw 4 mei 2018


“Hier is een pianiste aan het woord die zich de essentie van de klankwereld van Brahms en Schumann heeft eigengemaakt, en zich volkomen thuisvoelt in dit repertoire…”

Siebe Riedstra, Opus Klassiek maart 2018


“Wat een verrassing, deze CD! De naam Wilhelm Berger zei me niets, maar het loont de moeite eens wat van hem op te zoeken- en te beluisteren. (…) Berger vindt in de Japanse pianiste Saruwatari een bekwaam en gedreven pleitbezorgster. Zij speelt deze gecompliceerde maar toch toegankelijke muziek precies en aanstekelijk.”

Kees Jansen 30 mei 2018 Reformatorisch Dagblad


“Hoe klinkt dan deze CD? De verbazing wordt bij het beluisteren alleen maar groter. Hoe kan deze prachtige muziek zo in de vergetelheid zijn geraakt? (…) Maar wat klinken zijn Sonate für Klavier en de Variationen und Fuge über ein Eigenes Thema für Klavier prachtig. Ze worden terecht onder het stof vandaan gehaald.
Prachtige, ten onrechte vergeten muziek.
Overtuigend gespeeld.”

Roel Sikkema Nederlands Dagblad 6 april 2018


“This is music with a satisfying honesty and a compelling character that makes you want to hear it again and again. (…) there is a fascination to this work that keeps us on the edge of our seats and wondering ‘what will he do next?'”

Dominy Clements Music web


“De Japanse-Nederlandse Mitsuko Saruwatari gelooft in deze muziek. Haar gedreven betrokkenheid met Wilhelm Berger sleept je mee. Door haar prachtige spel en goed gedoseerde agogiek en dynamiek twijfel je niet meer aan de kwaliteit en wordt je nieuwsgierig naar meer werk van de zo treurig vergeten componist. Een betere advocaat zou hij zich niet kunnen wensen.”

Gerard Scheltens Klassieke zaken


“Het stuk is driedelig en technisch veeleisend. Geen punt voor Saruwatari. Zij neemt de luisteraar mee op een enerverende muzikale reis die vorige zomer excellent opgenomen is in de Rotterdamse Doelen. Onbegrijpelijk dat deze romantische lekkernij zo lang uit beeld is gebleven. (…) De Japanse pianiste heeft het met haar souplesse en technische bagage allemaal in de vingers en is vast van plan zich ook in de toekomst nog op muziek van Berger te storten.”

Maarten-Jan Dongelmans Gelderlander 28 april 2018